کنکاشی پیرامون تهدیدات اینترنت بر نظام خانواده


 






 
عصر امروز را عصر انفجار اطلاعات نام نهاده اند و دراین زمانه غریب سلطه شبکه جهانی اینترنت بر بسیاری از پدیده ها و نظام های مختلف فردی و اجتماعی به امری اجتناب نا پذیر مبدل گشته است.
در این بین نهاد خانواده به عنوان رکن رکین جامعه سالم در معرض اینترنت واقع شده است و آسیب هایی بعضا بنیان افکن آرام آرام با گسترش دسترسی خانواده های ایرانی به شبکه جهانی بر آن مترتب می گردد که بایستی در ابتدا با شناخت دقیق به مقابله و چاره جویی این مهم پرداخت.

خانواده و ثبات
 

بطور خلاصه ازدواج و تشکیل خانواده برای همه انسانها یک نیاز طبیعی است که از فطرت و آفرینش ویژه آنان سر چشمه می گیرد و نباید آن را یک قرارداد متعارف اجتماعی تلقی نمود که در صورت عدم تحقق آن آسیبی به نظام اجتماعی وارد نمیشود،بلکه بر عکس هر گونه آسیب به این بنیان مقدس پیامدهایی را در تحول ساختار کلی جامعه و نظام های ارزشی و فرهنگی آن به دنبال دارد.
ترک و تضعیف ازدواج امری و خروج از یک سنت اجتماعی مطلوب و روگردانیدن از یک نیاز طبیعی،بر خلاف خلقت و مشیت منظور شده برای انسانها است.
ساختار تربیتی و اخلاقی در بسیاری از جوامع امروزهرو به ضعف و سستی میرود.کارشناسان خانواده و متخصصان روانشناسی اجتماعی معتقدند ریشه های این تزلزل را باید در خانواده های بی ثبات جستجو کرد.غیبت های طولانی پدران از خانه،ساعت های طولانی دوری مادران شاغل از خانواده،تحولات و بحرانهای شدید اقتصادی و اجتماعی و از همه مهمتر کم رنگ شدن ارزشهای مذهبی و اخلاقی را باید عامل اصلی این بی ثباتی ها در خانواده دانست.
در هزاره سوم و در عصر انفجار اطلاعات نظام ارزشی و اخلاقی این نهاد مقدس جامعه دستخوش تهدید های جبران ناپذیر ناشی از پدیده قرن اینترنت قرار گرفته است.
اينترنت به چند دليل بر روابط خانواده تأثير مي گذارد:
ـ استفاده از اينترنت ، يك فعاليت زمانگير است پس مي تواند مدت تعامل اعضاي خانواده را كاهش مي دهد .
ـ زمان اختصاص داده شده براي تعامل با يكديگر ، پيش شرط ارتباط با كيفيت است.
ـ اينترنت كشمكش هاي جديدي را در خانواده ها ايجاد كرده است . گاهي كشمكش ناشي از دستيابي كودكان به اطلاعات خصوصي والدين است.
ـ نگراني والدين از دستيابي كودكان به محتويات صفحات وبي كه مسموم و مبتذل است سبب بحث و جدال در خانواده مي شود.
ـ كاربرد روز افزون اينترنت با افزايش تنهايي انسان ارتباط دارد .
كه اين دلايل جامعه شناسان و روان شناسان و بسياري از مردم جهان را متوجه آن روي سكه اينترنت كرده است

7 عرصه آسیب
 

امروزه جنبه های نقض حقوق زنان به عنوان عناصری که باید خانواده سالم و به تبع آن جامعه سالم را بسازند در اینترنت را در هفت محور می توان مورد بررسی قرار داد:
1. استفاده ابزاری از صدا و تصویر: بسیاری از مراکز فساد و فحشا در دنیا که معمولاً بنیان های صهیونیستی و لائیکی آنان اثبات شده در قاچاق کودکان، نوجوانان و استفاده از جنس آنان جهت تبلیغ کالا و محصولات خود در اینترنت سود می برند. این مراکز که در کشورهایی نظیر آلمان، سوئد، ایتالیا، کشورهای تازه استقلال یافته و اسرائیل، فعالیت بیشتری از خود بروز داده اند در تهیه و تولید فیلم ها، بازی ها و تصاویر مبتذل از صدا و تصویر زنان در قالب های الکترونیکی و انتشار آن بر روی سایت های وب اشتغال دارند. آمارها از درآمد صدها میلیون دلاری کمپانی های شاغل در این تجارت سیاه اینترنتی! خبر می دهد.
2. تصاویر پورنو در آگهی ها: مشاهده می شود که در تهیه و تولید تصاویر پورنو از زنان و دختران در بنرهای تبلیغاتی پایگاه های وب، به کرات استفاده می شود. حتی در سایت صهیونیست گرای یاهوی آمریکا نیز پس از هربار fresh صفحه ورود کد کاربری و رمز عبور، تصاویر زنان و دخترانی را نشان می دهد که با لباس ها و فرم های خاصی در مکان های مختلف در حال عبور هستند و معمولاً یک شعار تبلیغاتی دارند! این مسئله در جذب مخاطب و کلیک پذیری آگهی های الکترونیکی بسیار مؤثر است.
3. پایگاه های دوست یابی: برخی از مراکز و شرکت های فروش کالا یا خدمات در اینترنت، با راه اندازی سایت های فرعی خاص، در جذب مخاطب و مشتری خود فعالیت می کنند و به نوعی یک مارکتینگ آنلاین غیر مستقیم انجام می دهند. این پایگاه ها، سایت های ثبت اطلاعات فردی و اشتراک مطالب و تصاویر را مانند نمونه های مشهور آن ایجاد می کنند و از دختران و زنان زیادی با پست الکترونیک یا روش های دیگر، برای عضویت رایگان! درخواست می کنند. پس از مدتی این افراد هزاران نفر دیگر را جذب می کنند و بااسم همسریابی و دوست یابی و ... فضای رسانه ای مخرب و و سیاهی به وجود می آورند.
4. فروش اطلاعات: مراکزی که در بند سه اعلام شد، اطلاعات محرمانه و فردی اعضای مؤنث خود را بر اساس طبقه بندی خاصی که در اختیار دارند، به ازای قیمت های خاص به مراکز نیازمند چنین اطلاعاتی می فروشند. اگرچه در بخش های privacy policy این مجموعه ها، بر رعایت حق کاربران تأکید شده اما این دروغ بزرگ! همانند ربات های فضول گوگل است که فقط مدعی به دست آوردن اطلاعات سایت ها برای ارتقاء نتایج جست و جوی سایت است.
5. راه اندازی chat room: اگر چه طراحی و راه اندازی چت روم صوتی و تصویری هزینه های زیادی در پی دارد، اما مؤسسات خاصی وجود دارند که اتاق های مختلفی بر روی domain سایت ها به مدت خاصی اجاره می دهند. تولید اتاق های چتی که تعداد زیادی از دختران و زنان از کشورهای مختلف جهان، بدون رعایت هویت و حقوق انسانی حداقلی به عضویت آنها در می آیند و هربار به صورت متنی و صوتی مورد آزار و اذیت کاربران قرار می گیرند نیز از دیگر جنبه های نقض حقوق زنان در وب به شمار می آید. معمولاً در پایگاه های چت روم، در هر ساعت، صدها تبلیغ الکترونیکی بر روی صفحه ظاهر می شوند و می توانند کاربر را به کلیک بر روی آن ها جذب کنند.
6. مونتاژ مطالب: بسیار دیده می شود که تصاویر و قطعات فیلم از زنان شاغل در زمینه های خوانندگی، هنرپیشگی سینما و تئاتر و ورزش، در اینترنت مورد سوء استفاده و برداشت قرار می گیرد. پایگاه های شاغل در این زمینه، با مونتاژ و جعل مطالب، محتوای الکترونیکی متععد و سیاهی را ایجاد می کنند که خود می تواند مورد استقبال حجم گسترده ای از کاربران وب علاقمند به یک شخصیت زن خاص در یک رشته مشخص باشد.
7. بازاریابی key word: بازاریابی مبتنی بر کلیدواژه را باید از ترفندهای دیگر متخلفان و ناقضان حقوق زنان در اینترنت دانست. به دلیل آنکه همواره نام و مطالب مربوط به شخصیت های زن در رشته های هنرپیشگی سینما و تئاتر و ورزش و موسیقی در کشورهای جهان از حساسیت و استقبال زیادی برخوردار است، درج این مطالب در لابلای مطالب وب ، در مخاطب پذیری این سایت ها تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر این وقتی شما مرتباً نام، اظهارات و تصاویر شخصیت های زن مشهور را در سایت خود قرار دهید ضریب رنکینگ مطالب سایت شما بر اساس key word خاص، از دید موتورهای جستجو افزایش پیدا می کند.

نتيجه گيري:
 

. با توجه به اين نگراني عميق ، موارد ذیل بایستی از سوی خانواده ها مورد توجه قرار گیرد :
1- توجه به فرصت ها و تهديدهاي اينترنت به عنوان يك ابزاري كه بي طرف و خنثي نيست.
1- پرهيزاز نگاه تك بعدي وخوش بيني صرف به شكل آرماني و احساسي به فن آوري ديجيتالي كه بتواند نياز امروز انسان مدرن را پاسخ دهد .
2- توجه به نقش مخرب اينترنت در از بين بردن غير قابل جبران معصوميت و امنيت كودكي و نوجواني و به وجود آوردن فضاي بي اعتمادي بين اعضاي خانواده.
3- قرنطينه كردن خانواده بويژه كودكان و نوجوانان در برابر تهديدات و تبليغ ناهنجاري هاي اخلاقي و ارزشهاي منحط يا واكسيناسيون آنها .
4- توجه به تلاش همه جانبه ي شبكه ي جهاني اينترنت براي انتقال مؤلفه هاي فرهنگي غرب درقالب تزجهاني شدن به معناي آمريكايي نمودن همه ي شاخص هاي فرهنگي جوامع از جمله حذف نظام خانواده كه در آن نقش پدري و نقش مادري و فرزندي رفته رفته رنگ مي بازند و نابود مي شوند.
5- حفظ هويت و اصالت ملي و محلي افراد در تنش با شهروندان جامعه جهاني.
6- توجه همه جانبه به پيشامد هاي روان شناختي ، زيستي ، اجتماعي ، شغلي و تحصيلي به ويژه پيامد هاي خانوادگي اينترنت.
با توجه به مطالعات صورت گرفته ، بايد اذعان داشت : استفاده از اينترنت مانند هر ابزار ديگري نيازمند آموزش و کسب اطلاعات لازم جهت کاربري صحيح مي باشد و عدم آگاهي از نتايج کاربري نادرست از اين تيغ دو لبه ميتواند مضرات اجتناب ناپذيري را به همراه آورد. اين نتايج تنها دامنگير کودک و نوجوان خانواده نمي باشد بلکه نتايج اغلب تحقيقات بيانگر آنست که قشر ميانسال و حتي بزرگسال جامعه نيز با کاربري ناصحيح ميتواند به دام انواع اعتيادهاي مجازي ناشي از استفاده نادرست گرفتار آيد. نتيجه اين معضل تنها به فرد مربوط نميشود بلکه تهديدي جدي و خطير براي خانواده و جامعه نيز ميباشد. لذا به نظر ميرسد آموزش لازم در زمينه عواقب ناشي از کاربري نادرست از اينترنت ميتواند زمينه هاي لازم را جهت کسب آگاهي کاربران فراهم آورد. درج نتايج و عواقب نامطلوب استفاده نادرست از اينترنت از طريق جرايد ، و يا توليد برنامه هاي گزارش گونه توسط رسانه ها مي تواند در آگاه سازي افراد و دريافت نتايج حاصل از عملکرد ناصحيح استفاده از اين ابزار تأثيرات بسيار مفيد و مؤثري به همراه داشته باشد.
با توجه به مطالعات و تحقيقات انجام شده ،مي توان گفت كه رشد فزاينده روند جهاني شدن و تسلط يك فرهنگ غالب بر جهان و نتايج و پيامدهاي آن يك واقعيت غيرقابل اجتناب است.در نتيجه اين تسلط ،نوعي آشفتگي و بي نظمي ارزشي و هنجاري در جهان رواج مي يابد كه در نهايت منجر به بحران هويت به خصوص در كشور هاي جهان سوم ويا كشور هاي جنوب ميشود.بديهي است كه انديشمندان اين جوامع بايد پاسخ هاي قانع كننده و راه حل هاي قابل قبولي در اين خصوص ارائه دهند و ضمن حفظ هويت خود با فرايند جهاني شدن به ترتيب مناسبي همراه شوند.
به نظر مي رسد اتخاذ شيوه ي سوم يعني شناخت ،انتخاب آگاهانه و بازيگري فعال و خلاق در فرايند جهاني شدن ،پاسخ مناسبي به اين پرسش باشد. واقعيت اين است كه در چالش جهاني شدن فرهنگ ها و جوامع در عين واقع بيني نبايد دست به پذيرش كور- كورانه و منفعلانه فرهنگ غالب بزنند ، بلكه بايد در برخوردي فعال ،چارچوب نگرش سياست فرهنگي خود را شكل دهند و در اين راستا تهديد هاي موجود را به فرصت تبديل كنند.
مهمترين كوشش براي حفظ هويت فرهنگي ملل وبه خصوص كشور هاي جنوب درعصر اطلاعات و در اين جامعه شبكه اي ،استفاده خردمندانه و برنامه ريزي شده از رسانه ها و فن آوري هاي ارتباطي جديد و ساير امكانات اين عصر براي ايجاد شرايط همزيستي ميان تمدن ها ،فرهنگ ها ،اقوام و نژاد هاي گوناگون است .در اين شرايط كشور ها بايد بتوانند ساختار هاي مناسب را براي حضور در اين عصر جديد فرهنگي ابداع كنند زيرا در غير اين صورت از صحنه حذف مي شوند .چنان كه اريك فروم معتقد است تاريخ بشر گورستان فرهنگ هاي بزرگي است كه پايان فاجعه آميز آنها بدان سبب بوده است كه نتوانستند در برابر چالش ،واكنش برنامه ريزي شده، خردمندانه و ارادي بروز دهند.
بدين منظور مؤثر ترين اقدام توجه به خانواده به عنوان واحد بنيادي جامعه است كه همه ي مقررات وبرنامه ريزي و سياست هاي كلان جامعه بايد در جهت آسان كردن تشكيل خانواده،پاسداري از قداست و اقتدار آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه ي حقوق و اخلاقي اسلامي باشد چرا كه سلامت و سعادت جوامع به سلامت خانواده بستگي دارد و تأكيد بر آموزه هاي ديني مبني بر احترام والدين رعايت حقوق متقابل والدين و فرزندان،جايگاه مادر ،جايگاه پدرو تكيه بر امتيازهاي فرهنگ خودي و تقويت خرده فرهنگ هاي بومي مي تواند هويت و تماميت ما رادر برابر تهديدات ديجيتالي و الكترونيكي حفظ نمايد.

ناشي از استفاده نابجا از اينتر نت -زهرا فروزنده - مجموعه مقالات زنان و اینترنت در هزاره سوم -1386 تهران تهديدات اخلاقي
خانواده ، فرصت ها وتهديد ها در عصر دانايي- صديقه خدابنده-همان
تاثیر اینترنت بر نظام ارزشی و اخلاقی خانواده- دکتر شکوه نوابی نژاد- همان
خانواده، اینترنت، تهدید نظام¬های ارزشی و اخلاقی- طاهره محسنی- همان
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت :saeedbb